Potamitis Logo
  • 2
    Καλή Γεύση Χωρίς Αλάτι: Μαγειρέψτε τα όσπρια σας το κοτόπουλο, το κρέας ή το ψάρι με πολλά μπαχαρικά όπως σκόρδο, κρεμμύδι, curry, θυμάρι, ρίγανη ή ginger
  • 9

    IBS. Irritable bowel syndrome

Alexia Logo

Potamitis Gastroenterology & Nutrition

Με δεδομένο ότι τα περισσότερα παιδιά παραλείπουν το πρωινό γεύμα, δεν έχουν άλλο τρόπο να διασφαλίσουν την απαιτούμενη ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται, τόσο για τις σχολικές τους υποχρεώσεις, όσο και για τις εξωσχολικές τους δραστηριότητες, από το κολατσιό. Ένα τόσο σημαντικό γεύμα δεν είναι δυνατόν να αφεθεί στη τύχη. Αφήνοντας την επιλογή στα παιδιά, το πιθανότερο είναι ότι θα επιλέξουν όσα τρόφιμα τους αρέσουν, χωρίς βέβαια να σκεφτούν αν είναι θρεπτικά ή όχι. Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να παρέμβει ο γονιός, προτείνοντας τρόφιμα που το παιδί αρνείται να δοκιμάσει (η επαναλαμβάνομενη έκθεση των παιδιών σε τρόφιμα που δεν είναι της αρεσκείας τους αυξάνει τις πιθανότητες να τα δοκιμάσουν τελικά) και ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή του παιδιού στην παρασκευή του κολατσιού.

Η παιδική παχυσαρκία προκαλείται από την υπέρμετρη κατανάλωση φαγητού σε συνδυασμό με τη μειωμένη φυσική δραστηριότητα. Ένα στα τρία παιδιά στην Αμερική είναι υπέρβαρο ή παχύσαρκο, ενώ και στην Ευρώπη τα αντίστοιχα ποσοστά αυξάνουν. Ασθένειες σχετιζόμενες με το υπερβάλλον βάρος που παλαιότερα εμφανιζόταν μόνο σε ενήλικες, είναι πλέον συχνές και σε παιδιά. Η λύση είναι γνωστή: ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή και άσκηση. Ωστόσο, τα παιδιά από μόνα τους δεν είναι εύκολο να υιοθετήσουν αυτές τις συνήθειες. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να το καταφέρουν είναι μέσω της συμμετοχής ολόκληρης της οικογένειας και κυρίως των γονιών τους.
Από μελέτες σε οικογένειες φάνηκε ότι όταν οι γονείς χάνουν βάρος, το ίδιο συμβαίνει και με τα παιδιά τους. Τα παιδιά, ιδιαίτερα σε μικρή ηλικία, έχουν τους γονείς τους ως πρότυπα. Η δική τους συμπεριφορά είναι αυτή που θα καθορίσει και τη συμπεριφορά του παιδιού τους σε αυτή την κρίσιμη ηλικία που διαμορφώνονται οι συνήθειές του. Ένα παιδί δεν θα καταφέρει να βελτιώσει τις διατροφικές του συνήθειες και να χάσει βάρος, αν δεν το κάνετε πρώτα εσείς. Είναι μία διαδικασία που απαιτεί ομαδική προσπάθεια.
Πέρα από τον ρόλο τους ως πρότυπα, οι γονείς είναι εκείνοι που φέρνουν τα τρόφιμα στο σπίτι. Εάν στο σπίτι υπάρχουν πολλά φρούτα, το παιδί είναι πιθανότερο να τα καταναλώσει, ενώ αντίθετα αν υπάρχουν πολλά γλυκά είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα καταναλώσει κάποια από αυτά. Παράλληλα, οι γονείς επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό και τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας της οικογένειας. Εάν η άσκηση είναι ενσωματωμένη στον τρόπο ζωής των γονέων, τότε και τα παιδιά είναι πιθανότερο να ασκούνται τακτικά.
Αλλάζοντας το περιβάλλον του σπιτιού της οικογένειας, οι υγιεινότερες συνήθειες μπορούν να διατηρηθούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Αλλάξτε τη συμπεριφορά της οικογένειας:
• Αντί να εστιάζετε το πρόβλημα σε ένα μέλος της οικογένειας, και ιδιαίτερα στο παιδί σας, ενθαρρύνετε ολόκληρη την οικογένεια να κάνει αλλαγές προς έναν υγιεινότερο τρόπο ζωής. Πως θα το επιτύχετε αυτό;
• Ξεκινήστε με μικρές, σταδιακές αλλαγές, καθώς αυτές είναι πιο εύκολο να ενσωματωθούν στην καθημερινότητά σας. Για παράδειγμα, κλείστε την τηλεόραση κατά τη διάρκεια των γευμάτων, αντικαταστήστε τα γλυκά με φρούτα ή βγείτε για έναν περίπατο με τα παιδιά σας.
• Θέστε ρεαλιστικούς, μετρήσιμους στόχους για κάθε μέλος αλλά και την οικογένειά σας συνολικά. Για παράδειγμα, ένας στόχος για τα παιδιά μπορεί να είναι να πίνουν ένα ποτήρι γάλα πρωί και βράδυ, ενώ για εσάς το να ανεβαίνετε από τις σκάλες αντί για το ασανσέρ. Από την άλλη, ολόκληρη η οικογένεια μπορεί να μειώσει τη συχνότητα κατανάλωσης έτοιμων γευμάτων σε μία φορά το μήνα.
• Αναγνωρίστε τα κίνητρά σας και προετοιμαστείτε για τις καταστάσεις που μπορούν να σας πάνε πίσω στην πρόοδό σας. Για παράδειγμα, αν συνηθίζετε να τρώτε πατατάκια μπροστά στην τηλεόραση, φροντίστε εκ των προτέρων να μην υπάρχουν στο σπίτι.
• Χαρείτε τις επιτυχίες σας και ανταμείψτε τον εαυτό σας και την οικογένειά σας, καθώς αυτό θα σας δώσει κίνητρο να συνεχίσετε. Όταν το παιδί σας πετυχαίνει έναν στόχο δώστε του την προσοχή σας και την λεκτική σας επιβράβευση. Όταν η οικογένειά σας πετυχαίνει έναν στόχο, σκεφτείτε έναν υγιεινό τρόπο για να το γιορτάσετε, όπως για παράδειγμα με κάποια έξοδο ή δραστηριότητα (π.χ. πικ-νικ, βόλτα στο βουνό, κλπ.).
• Να είστε θετικοί και να εστιάζετε στις αλλαγές του τρόπου ζωής, παρά στην εμφάνιση ή στο βάρος του παιδιού σας.
• Να είστε ελαστικοί, καθώς απαιτείται χρόνος για να αλλάξετε τις συνήθειές σας προς το υγιεινότερο. Να είστε πιστοί στο πρόγραμμά σας, αν ωστόσο αυτό δεν είναι αποτελεσματικό, προσαρμόστε το στον δικό σας τρόπο ζωής.
Δημιουργήστε ένα περιβάλλον που προωθεί το υγιές βάρος:
• Έχετε πάντα διαθέσιμα υγιεινά τρόφιμα στο σπίτι και μην αγοράζετε γλυκά και ροφήματα με ζάχαρη.
• Μην συνηθίζετε τα γεύματα εκτός σπιτιού, καθώς στα εστιατόρια είναι διαθέσιμα ενεργειακά πυκνά τρόφιμα, ενώ θα χάσετε την ευκαιρία να απολαύσετε ένα οικογενειακό γεύμα στο σπίτι που συνδέεται με οφέλη για την υγεία.
• Εντάξτε τη φυσική δραστηριότητα στην καθημερινότητά σας.
Μειώστε τον χρόνο που αφιερώνετε μπροστά στην τηλεόραση ή τον υπολογιστή. Έχετε πάντα στο μυαλό σας ότι είναι δική σας ευθύνη να είστε θετικό πρότυπο για το παιδί σας. Ο καλύτερος τρόπος να υιοθετήσει το παιδί σας έναν υγιεινό τρόπο ζωής είναι να του τον δείξετε εσείς μέσω τον πράξεών σας. Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορεί να είναι δύσκολες, όταν όμως όλη η οικογένεια συνεργαστεί, οι πιθανότητες επιτυχίας πολλαπλασιάζονται.

Τη σημερινή εποχή, τα παιδιά σπαταλούν αρκετό από τον ελεύθερο χρόνο τους μπροστά στην τηλεόραση, στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και στα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αυτή η συμπεριφορά μπορεί να μεταφραστεί ως πλήξη ή κούραση ή ακόμη και αντίδραση. Κι όμως αυτή η συμπεριφορά μπορεί να αλλάξει. Διότι με την έναρξη της φυσικής δραστηριότητας, ξεκινάει και το αίσθημα ευεξίας στον οργανισμό. Σε κάποιες άλλες εποχές, τα παιδιά έβγαιναν στη γειτονιά και έπαιζαν με τους συνομήλικους τους, μέχρι να ανάψει η λάμπα και να μαζευτούν σπίτι... Κάτι το οποίο είναι πλέον ανέφικτο να γίνει στα παιδιά που μεγαλώνουν σε πόλεις, διότι παραμονεύουν πολλοί κίνδυνοι. Άρα πρέπει να ξεκινήσουν απλές αλλαγές στην καθημερινότητα του παιδιού, που δεν απαιτούν χρήμα και ιδιαίτερο χρόνο. Πώς; Πρώτα από όλα, με το περπάτημα και το ανέβασμα σκάλας. Είναι τόσο απλές δραστηριότητες και παράλληλα ωφέλιμες για τον οργανισμό.
Αν η μετακίνηση από και προς το σχολείο και το φροντιστήριο γίνεται με τα πόδια και ταυτόχρονα αποφεύγεται και η χρήση του ανελκυστήρα, τα παιδιά θα έχουν καταφέρει να αυξήσουν την καθημερινή δραστηριότητά τους.
Φροντίστε να εντάξετε τα παιδιά σας σε ένα ενεργειακό τρόπο ζωής και να τα εντάξετε σε κάποιο είδος άθλησης απο νεαρή ηλικία.
Δεν περιμένουμε τα παιδιά μας να γίνουν πρωταθλητές απο τα 5 χροόνια ηλικίας τους αλλά είναι καλο να επιμείνουμε σε κάποιο εβδομαδιαίο άθλημα για να νιώσουν τα ωφέλη της άσκησης απο νωρίς.
Οπως αναφέραμε προτίτερα, οι γονείς είμαστε τα μοντέλα των παιδιών μας έτσι να είστε σίγουροι ότι αν εσείς γυμνάζεστε με κάποιο τρόπο τότε και εκείνα θα σας ακολουθήσουν με ευχαρίστηση.
Μην διστάσετε να κάνετε βόλτες στο πάρκο είτε με τα πόδια είτε με ποδήλατο, να τρέξετε και να παίξετε ποδόφαιρο, καλαθόσφαιρα ή ακόμα και κυνηγητό με τα παιδιά σας!

Αλεξία Ποταμίτου
Διαιτολόγος/Διατροφολόγος